Let op: gevaar voor verwarring: allnatura en Alnatura
Twee bedrijven die niet meer van elkaar konden verschillen
Het gebeurt steeds weer dat wij van allnatura verward worden met de biologische levensmiddelenwinkel Alnatura, ook al verkopen wij biologische meubels en slaapspullen en geen levensmiddelen.
Beide bedrijven - allnatura en Alnatura - zijn gemakkelijk te verwarren vanwege de gelijkenis in spelling. We zijn ook allebei op het internet te vinden onder zeer vergelijkbare adressen, www.allnatura.de en www.alnatura.de.
Men kan zich natuurlijk afvragen hoe het komt dat twee bedrijven met min of meer dezelfde naam konden worden opgericht. Ze zijn onafhankelijk van elkaar opgericht in de jaren tachtig, toen er nog geen internet was voor snel en uitgebreid onderzoek. In het begin wist men dus niet van het bestaan van het andere bedrijf, want allnatura werd opgericht in Heubach, Zwaben, en de andere Alnatura in Bickenbach, Hessen. Het is waar dat onze beide bedrijven zich richten op het thema ecologie - maar op verschillende gebieden.
Terwijl Alnatura actief is in de biologische levensmiddelenhandel en haar producten zowel via haar eigen winkelnetwerk als via diverse drogisterijketens verkoopt, heeft allnatura zich volledig toegelegd op de handel in biologische meubel- en slaapmaterialen, die zoveel mogelijk bestaan uit hernieuwbare grondstoffen en bij voorkeur afkomstig zijn van gecontroleerde teelt en soortspecifieke veeteelt. Bovendien worden al onze producten en grondstoffen regelmatig getest op schadelijke stoffen, want een zo groot mogelijke transparantie naar onze klanten is voor ons belangrijk!
Wij willen graag verduidelijken dat allnatura Vertriebs GmbH & Co. KG en Alnatura Produktions- und Handels GmbH niets met elkaar te maken hebben - dit zijn twee volledig onafhankelijke bedrijven!
Waarom deze opheldering?
Vanwege de verschillende bedrijfsonderdelen hebben we tot nu toe zonder problemen naast elkaar kunnen bestaan, maar helaas zijn we bij allnatura in het verleden keer op keer geconfronteerd met meldingen die niets te maken hebben met ons "eigen bedrijf", maar met de detailhandel in biologische levensmiddelen Alnatura.
Helaas is het vaak voorgekomen dat de bedrijfsnaam door de pers verkeerd werd gespeld als het over Alnatura ging en dat wij op onze beurt door onze klanten werden aangeschreven.
Zo werd Alnatura in een artikel in "Der Standard" uit Wenen van 25.07.2010 per ongeluk met twee "L"-en gespeld. Vanwege de kritische weergave van de detailhandelaar in biologische levensmiddelen ontvingen wij van allnatura boze en teleurgestelde brieven van onze Oostenrijkse klanten die dreigden nooit meer bij ons te kopen - en dat allemaal vanwege deze spelfout of onvoldoende onderzoek door de journalist. De Standard heeft deze fout later online en in zijn gedrukte editie verduidelijkt.
We willen ons niet tooien met de lauweren van Alnatura, noch willen we blootgesteld worden aan onterechte kritiek. Met de huidige zeer snelle verspreiding van informatie op het internet via blogs, forums en sociale netwerken, zoals Facebook en Twitter, kunnen fouten in negatieve berichten zeker pijnlijke gevolgen hebben voor het betreffende bedrijf. Natuurlijk willen we niet dat het bedrijf Alnatura in een kwaad daglicht komt te staan door een fout die we hebben gemaakt. Daarom vragen wij u als klanten en geïnteresseerden altijd goed te kijken of er naar allnatura of Alnatura wordt verwezen.