0 0

Greenwashing - helemaal niet natura!

Door verduisterende bewoordingen, verfraaiing of verhulling van feiten, worden consumenten vaak voor de gek gehouden door valse ecologische waarden te geloven. Wij bij allnatura komen onze beloftes na - dat beloven we! Wat greenwashing betekent en hoe u zich kunt beschermen wordt uitgelegd in deze duidelijke tekst.

Wat betekent greenwashing eigenlijk?

Bij greenwashing wordt de consument wijsgemaakt dat de producten ecologisch correct en milieuvriendelijk zijn. De producten krijgen als het ware een groene mantel. Feiten worden verfraaid of verdoezeld, bepaalde public relations technieken, retorische woordcreaties en manipulaties worden gebruikt. Dit wekt de indruk dat alle werknemers in de productieketen eerlijk worden betaald en dat de goederen ecologisch en op een klimaatvriendelijke manier worden geproduceerd. In het geval van levensmiddelen is het ook vaak de bedoeling de indruk te wekken dat de producten gezond zijn en uitsluitend natuurlijke ingrediënten bevatten. Greenwashing betekent dus opzettelijke misleiding van de consument!

Wat verwachten bedrijven van greenwashing?

Waarom doen bedrijven zoveel moeite om valse indrukken te wekken? Het is duidelijk - zij willen de grootst mogelijke winst maken met de minste inspanning. Echte duurzaamheid heeft zijn prijs en veel bedrijven willen die niet betalen. De emoties van de consument worden hiervoor gewetenloos gebruikt.

Laten we eerlijk zijn - het katoenen T-shirt waarvoor geen enkele katoenplukker ziek wordt door het gebruik van pesticiden tijdens de oogst, wordt met een zuiver geweten gekocht. Als we weten dat de bananenplukker eerlijk betaald wordt, smaakt het fruit nog beter. Als mijn melk afkomstig is van een gelukkige koe in een weelderige groene weide die haar melk met plezier aan haar boer geeft, zijn wij immens tevreden. Het geeft ons ook een goed gevoel wanneer we houten meubelen kopen en de overeenkomstige hoeveelheid hout opnieuw wordt aangeplant. En snoepjes met minder suiker smaken twee keer zo lekker.
Maar pas op! Vaak zit er greenwashing achter! Zulke paradijselijke toestanden willen vaak alleen slimme woord-smeden ons doen geloven. Wij zijn dan blij dat we met een gerust geweten kunnen kopen. En we betalen zelfs graag meer voor deze "duurzame" en "gezonde" producten omdat we misleid worden door slimme manipulaties. Vraag je dus altijd af wat er werkelijk achter zulke uitspraken zit. De vrolijk grazende koe op de melkverpakking wekt automatisch de indruk dat ik deze melk met een gerust geweten kan kopen. In werkelijkheid wordt de melkproductie van de koe gestimuleerd met hormonen, kent het dier alleen zijn kooi en wordt het liefdeloos gemolken door een melkmachine. En als we blij zijn dat er "minder suiker" in een voedingsmiddel zit, moeten we ons afvragen welke kunstmatige stoffen worden gebruikt om de zoetheid te creëren.

Hoe herken ik greenwashing?

Om mezelf te beschermen tegen greenwashing, moet ik me bewust zijn van de verschillende soorten. Er worden allerlei methoden gebruikt om te proberen de consument op een slimme manier te misleiden.

Verborgenheid

Goede productkenmerken worden belicht, de echt slechte worden zo onopvallend mogelijk geplaatst. In het geval van de geliefde aardbeienyoghurt wordt de melk geproduceerd zonder gentechnologie, waarvoor op grote schaal reclame wordt gemaakt. Het feit dat er helemaal geen aardbeien worden gebruikt, maar pure aardbeienaroma's, wordt echter alleen in de ingrediëntenlijst in kleine lettertjes duidelijk gemaakt.

Whimmige formuleringen

Woorden als "natuurlijk" en "milieuvriendelijk" lezen altijd goed en geven een gezonde en goede indruk. Wij moeten ons altijd specifiek afvragen wat deze woorden betekenen in het betrokken product en of hier alleen mooie woorden worden gebruikt.

Verklaring zonder bewijs

Als de fabrikant van een wasmachine reclame maakt voor een bijzondere energie-efficiëntie zonder testrapporten van testinstituten te kunnen overleggen, is hier waarschijnlijk slechts een eufemistisch woord gebruikt als aansporing tot kopen.

Invloed door foto's

Het beeld van de kerncentrale met een minimaal wolkje uitlaatgassen midden in de weelderige groene weide moet ons doen geloven dat deze elektriciteit volkomen onschadelijk is.

Onbewuste valse verklaringen

Dit is waarschijnlijk het meest brutale geval. De consument krijgt regelrechte leugens te horen, er worden bijvoorbeeld certificeringen genoemd die gewoon niet bestaan.

Het benadrukken van vanzelfsprekende feiten

Hoe vaak heeft u op producten gelezen dat ze zonder CFK's zijn? Heel vaak! Hoewel dit geen echt voordeel was - CFK's zijn in Duitsland sinds 01 augustus 1991 (!) verboden. Dus het product had waarschijnlijk niet echt iets speciaals te bieden?!

Conclusie

Greenwashing houdt in het verdoezelen van de eigen milieuzonden, het verdraaien van feiten en het verdoezelen van zaken. En dat alles in de hoop dat de consument het niet merkt. Deze methode wordt opzettelijk gebruikt om zich in de publieke opinie te onderscheiden als bijzonder milieuvriendelijk, eerlijk en ethisch en om veel geld te verdienen. En dit ondanks het feit dat er geen duurzame of consumentgerichte actie wordt ondernomen. De publiciteit is dus een complete leugen. Veel bedrijven willen graag meezwemmen op deze "groene golf", hoewel ze er niet voor de volle 100 % achter staan. Wij van allnatura zeggen nee tegen dergelijke methoden. allnatura is het voorbeeld dat duurzaamheid echt voor 100% kan worden beoefend. Wij zijn al 40 jaar actief in deze branche en sluiten ons nu niet zomaar bij deze trend aan zonder deze ook consequent in praktijk te brengen. Onze beloften zijn geen holle frasen en wij bieden altijd volledige transparantie. Onze klanten zijn onze klanten omdat ze altijd met een goed geweten bij ons kunnen kopen. Omdat we willen dat onze aarde een leefbare planeet blijft voor onze kinderen en vele generaties na ons. Help ons!
laden

Een moment geduld.....