Greenwashing - het verschil zit hem in de kleine dingen! - duidelijke taal van allnatura
Greenwashing - helemaal niet natura!
Door verduisterende bewoordingen, verfraaiing of verhulling van feiten, worden consumenten vaak voor de gek gehouden door valse ecologische waarden te geloven. Wij bij allnatura komen onze beloftes na - dat beloven we! Wat greenwashing betekent en hoe u zich kunt beschermen wordt uitgelegd in deze duidelijke tekst.Wat betekent greenwashing eigenlijk?
Bij greenwashing wordt de consument wijsgemaakt dat de producten ecologisch correct en milieuvriendelijk zijn. De producten krijgen als het ware een groene mantel. Feiten worden verfraaid of verdoezeld, bepaalde public relations technieken, retorische woordcreaties en manipulaties worden gebruikt. Dit wekt de indruk dat alle werknemers in de productieketen eerlijk worden betaald en dat de goederen ecologisch en op een klimaatvriendelijke manier worden geproduceerd. In het geval van levensmiddelen is het ook vaak de bedoeling de indruk te wekken dat de producten gezond zijn en uitsluitend natuurlijke ingrediënten bevatten. Greenwashing betekent dus opzettelijke misleiding van de consument!Wat verwachten bedrijven van greenwashing?
Waarom doen bedrijven zoveel moeite om valse indrukken te wekken? Het is duidelijk - zij willen de grootst mogelijke winst maken met de minste inspanning. Echte duurzaamheid heeft zijn prijs en veel bedrijven willen die niet betalen. De emoties van de consument worden hiervoor gewetenloos gebruikt.Laten we eerlijk zijn - het katoenen T-shirt waarvoor geen enkele katoenplukker ziek wordt door het gebruik van pesticiden tijdens de oogst, wordt met een zuiver geweten gekocht. Als we weten dat de bananenplukker eerlijk betaald wordt, smaakt het fruit nog beter. Als mijn melk afkomstig is van een gelukkige koe in een weelderige groene weide die haar melk met plezier aan haar boer geeft, zijn wij immens tevreden. Het geeft ons ook een goed gevoel wanneer we houten meubelen kopen en de overeenkomstige hoeveelheid hout opnieuw wordt aangeplant. En snoepjes met minder suiker smaken twee keer zo lekker.
Maar pas op! Vaak zit er greenwashing achter! Zulke paradijselijke toestanden willen vaak alleen slimme woord-smeden ons doen geloven. Wij zijn dan blij dat we met een gerust geweten kunnen kopen. En we betalen zelfs graag meer voor deze "duurzame" en "gezonde" producten omdat we misleid worden door slimme manipulaties. Vraag je dus altijd af wat er werkelijk achter zulke uitspraken zit. De vrolijk grazende koe op de melkverpakking wekt automatisch de indruk dat ik deze melk met een gerust geweten kan kopen. In werkelijkheid wordt de melkproductie van de koe gestimuleerd met hormonen, kent het dier alleen zijn kooi en wordt het liefdeloos gemolken door een melkmachine. En als we blij zijn dat er "minder suiker" in een voedingsmiddel zit, moeten we ons afvragen welke kunstmatige stoffen worden gebruikt om de zoetheid te creëren.